X
Menu:

Step aan boord! Een actie van Chris Troffaes

Kruibeke
156 Stemmen
Step aan boord!

Aanleiding

De files rond Antwerpen! Nu er sinds de zomer 2017 eindelijk ook Waterbussen varen van Antwerpen tot Kruibeke en Hemiksem, pakken we uit met een nog geheim wapen: de elektrische step. Deze is opvouwbaar, praktisch, een 'traag voertuig' dat in openbaar vervoers-trajecten nét de noodzakelijke tijdswinst kan opleveren. Precies voor vervoer te water gaat die tijdswinst gevoelig groter zijn: aanmeerplaatsen en haltes voor tram en bus liggen nu eenmaal fysiek een flink eind uit elkaar. Die missing links vallen te oversteppen! Nu kan een step tot 30 km ver rijden, maar de kracht ligt volgens ons vooral in het overbruggen van korte trajecten om transitie-en wachttijden tussen openbare vervoersmodi gevoelig te kunnen inkorten.

Het project

Op 8 mei stellen we het Havenbedrijf en Aqualiner (uitbater Waterbussen) de 'Step aan boord' campagne voor: promotie E-step, gekoppeld aan een mobiliteitsonderzoek bij de gebruikers van de waterbussen op de Schelde (gevolgd door de klassieke veren Kruibeke-Hoboken en Bazel-Hemiksem, hopelijk ook nog aansluiting met de mobiele maandagen van De Lijn) die dit willen uittesten gedurende 1 week of enkele dagen en hun tijdswinst nauwlettend in kaart willen brengen. We koppelen dit mogelijk aan een wedstrijd (E-step te winnen als beloning). Na 1 maand maken we de eerste resultaten bekend met een mediacampagne en uitbreiding onderzoek naar DeLijn, maar ook naar bedrijven toe in het kader van mobiliteitsbudget voor werknemers.
 

Succesfactoren

  1. De opvouwbare E-steps (trotinetten) van Vesper World worden ingevoerd door beschutte werkplaats AROP in Wilrijk (maatschappelijk relevant)
  2. Nieuw 'geheim wapen' tegen de file: tijdswinst openbaar vervoer van deur tot deur (woon-werk, woon-school) willen we met relevant aantal proefkonijnen daadwerkelijk in kaart brengen.
  3. Goedkoper dan E-bike en multi-inzetbaar: je vouwt 'm op, neemt 'm mee op boot, trein, tram, bus. Op werk of school (of uitje): op 2u volledig opgeladen.
  4. Leuke bijwerking: maakt mobiel zijn weer moeiteloos plezierig, ook voor mensen met burn-out!
     

Knelpunten

E-step zit nog niet in de picture (verzekering, mobiliteitsbudget). Mediacampagne moet daar de baan voor ruimen... Mini-budget nodig voor campagne en/of aanschaf demo-modellen. De creativiteit van het idee spreekt zeker aan en wekt tegelijk ook ongeloof.
 

Samenwerking

AROP (beschutte werkplaats Wilrijk), die de stepjes invoert; contact Sanne De Wael; Luc Schuit Havenbedrijf Antwerpen; Aqualiner (exploitant waterbussen); consulent mobiliteit Candide De Bruyn; Ellen Wauters; woordvoerder kabinet havenschepen Van Peel, die als liaison optrad.

Mama's in nood in mijn gemeente; Timothy Buysse Director of Strategy and Business Development Consumer Products EMEA at Royal FrieslandCampina en tevens mijn 'buddy' via Armen TeKort in Antwerpen.

Resultaat evolutie

Eerste step-up campagne zet E-step als 'geheim wapen' tegen de files in de picture, met tastbare voorbeelden. Meteen de start voor de lancering en oprichting van 'Maat' als vzw of coöperatief. Verdere opvolging verzekerd in het woon-werkproject dat we voor kwetsbare medeburgers willen opzetten met aantrekkelijke, buurtgerichte activiteiten en acties. In een volgende fase hoop ik trips met E-steps te ontwikkelen (en tewerkstelling uit te bouwen) voor mensen zonder diploma. Ik werkte in mijn gemeente zelf op de dienst voor toerisme gedurende enkele seizoenen: hier is véél potentieel voor time-out uitjes vanuit Antwerpen: goedkoop en toch even lekker verpozen in 650 ha polders, die ook met waterbus en veren te bereiken zijn.
 

Stem op dit initiatief

Door te

Contactgegevens initiatiefnemer

chris.troffaes@telenet.be
0494/87 78 71