X
Menu:

Radio Ongelikten Beir Een actie van Jeugdraad Beernem

Groot Beernem: Beernem, Sint-Joris, Oedelem, Oostveld
50 Stemmen

Aanleiding

Tegen de verkiezingen in 2018 willen we met een eisenbundel klaar staan die gedragen is door een brede groep jongeren in Beernem.  In maart 2017 begonnen we daarom al na te denken op welke manier we de jongeren en kinderen kunnen bevragen. Ons oog viel toen op het concept van Radio Gaga: zelf een caravan ombouwen tot een radiostudio om daar dan mee rond te trekken in Beernem. In ruil voor een plaatje geven jongeren hun mening.

 

Het project

Vandaag zijn er ongeveer 4000 jongeren in Beernem tussen 8-30 jaar. We hopen zoveel mogelijk jongeren de vragenlijst die we hebben opgesteld te laten invullen. Ambitie: 2000 ingevulde enquêtes. Veel kinderen en jongeren reageren enthousiast als de caravan ergens halt houdt. We zien ook dat steeds meer jongeren de caravan, maar ook de jeugdraad beginnen te kennen. 

In het najaar van 2017 lag onze focus op alle scholen (8) in Beernem, hoofdzakelijk lagere scholen. We gingen langs in het 4de, 5de en 6de leerjaar. Daar gaven we eerst een vorming over wat de jeugd- en gemeenteraad is. Om deze toch wat “droge stof” behapbaar te maken hadden we voldoende inkleding en methodieken voorzien.

Zo hadden we een “Superjeugdraadman” die met zijn superkracht élk kind in Beernem een stem kan geven. In de vorming konden de kinderen dan weer eens in de huid van een gemeenteraadslid kruipen en zelf hun eigen droomdorp tekenen. Na de vorming vulden de leerlingen dan de (aangepaste) enquête in. Op het einde van de week kwam Radio Ongelikten Beir langs op de speelplaats waar de kinderen hun mening kwijt konden in ruil voor een plaatje.

In het voorjaar 2018 richten we onze pijlen op het jeugdwerk, waar we op bezoek gaan bij alle jeugdbewegingen. Daarnaast hopen we, door op verschillende plaatsen te staan in Beernem, om ook de 'niet-georganiseerde' jeugd te bereiken. Het idee is om de middelbare scholen in Brugge te bezoeken waar we de Beernemse jongeren verzamelen om gezamenlijk de enquête in te laten vullen.

Succesfactoren

  • We hebben op alle niveaus drempels trachten te verlagen. Wij hebben gekozen voor inkleding en inleving door de “magie” van de Radio in een caravan en van de persoon “Superjeugdraadman”(waar we van plan zijn om mee verder te werken)

Knelpunten

  • Arbeidsintensief traject
  • Technische uitdagingen
  • 'Niet-georganiseerde' jeugd bereiken

Samenwerking

  • ​Contacten met scholen en jeugdbewegingen
  • Toenadering tot Brugse internetradio Villa Bota voor technische hulp en groter bereik
  • Financiële steun van gemeente voor opstart project. Ze staan niet afkerig tegenover input jeugd

Resultaat evolutie

Momenteel hebben we al 600 ingevulde enquêtes, uitsluitend de leerlingen op de scholen. Sinds januari 2018 maken we vollen bak reclame voor onze enquête. Dan hopen we de 12+ ook te bereiken.

Medaille De Wakkere Burger

Een adviesraad die de klassieke paden verlaat en een breder publiek wil bereiken door in een rondreizende caravan-radiostudio meningen van jongeren uit de gemeente te verzamelen. Vindplaatsgericht, heet dat dan. Knap! 

Laat anderen weten dat je dit initiatief inspirerend vindt door het te delen via Facebook. De meest gedeelde actie wint een prijs!

Stem op dit initiatief

Door te