'Can do' is het motto

Overal werken mensen samen om het leven aangenamer of duurzamer te maken. Ze nemen initiatieven in grote of kleinere groep, helpen elkaar, maken of repareren dingen, creëren dienstverlening en beheren goederen of plaatsen die publiek toegankelijk zijn. Daarbij wachten burgers niet op overheden of organisaties uit het middenveld. Ze steken zelf de handen uit de mouwen. Waar vroeger vooral protestinitiatieven ontstonden, is ‘can do’ nu het motto. Een jaar lang onderzocht Bral vzw, stadsbeweging voor Brussel, de betekenis en potentie van deze initiatieven. Je krijgt inzicht in de verschillende soorten collectieven en hun interne werking: van vzw’s tot informele netwerken, van gesloten tot open groepen, van iets loggere tot extreem wendbare initiatieven. Allen hebben ze hun mogelijkheden en beperkingen. Maar ook lees je hoe ze kunnen worden ondersteund, wat hun wensen, troeven en obstakels zijn. 

Professionele omkadering: vloek of zegen?

Er wordt ook kritisch stil gestaan bij de rol van de professional. Veel collectieven krijgen begeleiding van geïnstitutionaliseerde en ‘geprofessionaliseerde’ organisaties. Ongetwijfeld wordt die begeleiding wel eens als ‘beklemmend’ ervaren: collectieven voelen zich ‘onmondig’ gemaakt in plaats van empowered. Maar in veel gevallen blijft professionele begeleiding een duw in de rug, zolang het gebeurt met respect voor het mede-eigenaarschap van de groep.

Maatschappelijke impact?

Ook de vraag of deze collectieven impact hebben op anderen en hun omgeving komt uitgebreid aan bod. Zit er een democratischer, rechtvaardiger en meer ecologisch samenlevingsmodel verborgen achter dit weefsel van initiatieven? En zo ja, zijn deze groepen krachtig genoeg om een omschakeling in te zetten? Veel collectieven bieden een alternatief samenlevingsmodel en vertonen daarbij heel wat politieke strijdlust. Anderen concentreren zich liever op concrete realisaties zoals moestuinen of geefkasten en houden zich ver van debat of protest. Maar, zo schuift Selfcity naar voren, misschien kunnen deze verschillende groepen wel een coalitie vormen rond een gemeenschappelijke agenda en zo meer impact creëren?

 

Selfcity BXL kan je online lezen via deze link: http://bral.brussels/nl/artikel/selfcity-bxl.
Een los exemplaar kost tien euro. Mail piet@bral.brussels.be.

Lees ook